13. hét
Az ígéret földjének keleti szélén állsz.
Oly sok kegyelem után az izraeliták még mindig kételkednek Istenben. Így hát jogosan kerülnek eltiltásra az ígéret földjétől. A te jövődnek egészen másnak kell lennie. Jól végezted a dolgodat az elmúlt három hónapban, már minden eddiginél jobban támaszkodsz Istenre. Megtanultál valamit arról, hogy mit is jelent naponta felvenni keresztedet és követni Krisztust (Lk 9,23). Az Úr megosztotta veled Krisztus útitervét, ezzel megadta neked a lehetőséget, hogy sok más embernél többet érts meg a keresztény életből. Krisztus útiterve most a kezedben van. Szabadon dönthetsz, hogy mit teszel vele, de viselned kell döntésed következményeit. Éld meg, tedd magadévá, és még nagyobb szabadságot tapasztalhatsz meg a 91. napon.
Útjelzők
Gondolj vissza az elmúlt három hónap napi imáira! Az Exodus előtt nem biztos, hogy naponta imádkoztál. Vizsgáld meg, hogyan erősödött ennek köszönhetően az Istennel való kapcsolatod. Mit tervezel az ima terén a 91. naptól kezdve? Ha nincs terved, amihez tartani kell magad, akkor nem fogsz időt szakítani a napi imádkozásra. Írd le a tervedet!
Vedd észre, hogy folyamatosan szükséged van Istenre! Ha megszűnsz kegyelemért és irgalomért könyörögni Istennek, és ha megszűnsz naponta elismerni, hogy szükséged van Istenre, akkor valószínűleg elveszíted a szabadságodat. Ne hagyd, hogy ez megtörténjen veled vagy a testvéreiddel – különösen kötéltársaddal.
Ismerd el, milyen sokat jelent, hogy az elmúlt hónapokban figyeltél a Szentírásra! Az Ige él, és figyelmed révén elvezetett téged a kivonulás utolsó hetéhez. Képzeld el, milyen férfivé válhatsz, ha továbbra is követed az élő Igét. Képzeld el, milyen férfivé válhatnak testvéreid, ha együtt, közösségként utaztok tovább az Ige útján. A lehetőség nyitva áll előttetek a 91. napon.
Kérd az Urat, hogy szabadítson meg téged és testvéreidet!
Imádkozz, hogy mindenki, aki az Exodust végzi, elnyerje a szabadságot, mint ahogy ők is imádkoznak érted.
Miatyánk…
88. nap – Kételkedsz az Úrban?
Számok könyve 13,1–2; 13,25–14,3; 14,26–34
Ekkor szólt ott az Úr Mózeshez: „Küldj férfiakat, hogy vegyék szemügyre Kánaán földjét, amelyet majd Izrael fiainak adok, minden törzsből egyet-egyet, a fejedelmek közül." …
Negyven nap múlva aztán, bejárva az egész vidéket, visszatértek a föld kémei, s eljutottak Mózeshez és Áronhoz meg Izrael fiainak egész gyülekezetéhez a Párán-pusztába, amely Kádesnél van. Beszámoltak nekik és az egész közösségnek, megmutatták a föld gyümölcseit és elbeszélték, mondván: „Eljutottunk arra a földre, amelyre küldtél minket, s az csakugyan tejjel-mézzel folyó ország, amint ezekből a gyümölcsökből is látható, de igen erős lakói, nagy és fallal körülvett városai vannak: Enák utódait is láttuk ott. Amalekiták laknak a Délvidéken, hetiták, jebuziták, amoriták a hegységben és kánaániak laknak a tenger mellett és a Jordán folyó körül." Zúgolódni kezdett erre a nép Mózes ellen, de Káleb csendesítette őket, és azt mondta: „Csak menjünk fel, s foglaljuk el azt a földet, mert el tudjuk foglalni." Ám a többiek, akik vele voltak, azt mondták: „Semmiképpen sem mehetünk fel e nép ellen, mert erősebb nálunk." Sőt gyalázták Izrael fiai előtt azt a földet, amelyet megtekintettek, mondván: „A föld, amelyet bejártunk, elemészti lakóit, népe, amelyet láttunk, szálas termetű, láttunk ott jó néhány szörnyet Enák fiaiból, az óriások nemzetségéből, akikhez képest mi olyanoknak látszottunk, mint a sáskák." Jajveszékelve sírt emiatt az egész sokaság azon az éjszakán és Izrael valamennyi fia zúgolódott Mózes és Áron ellen: „Bárcsak meghaltunk volna Egyiptomban, s bárcsak elpusztulnánk ebben a kietlen pusztában, s ne vinne be minket az Úr arra a földre, hogy magunk kardélre ne hulljunk, feleségeink és gyermekeink pedig fogságba ne jussanak! Nem jobb-e visszatérnünk Egyiptomba?" …
Így szólt továbbá az Úr Mózeshez és Áronhoz: „Meddig fog még zúgolódni ellenem ez a felette gonosz közösség? Hallottam Izrael fiainak zúgolódását! Mondd meg tehát nekik: Amilyen igaz, hogy én élek – ezt üzeni az Úr –, olyan igaz, hogy amint szólni hallottalak benneteket, úgy fogok tenni veletek. Ebben a pusztában fog heverni holttestetek. Senki, akit megszámláltak a húszesztendősök s az idősebbek közül, aki zúgolódott ellenem, be nem megy arra a földre, amely felől esküre emeltem kezem, hogy lakóivá teszlek titeket, kivéve Kálebet, Jefóne fiát és Józsuét, Nún fiát. Gyermekeiteket azonban, akikről azt mondtátok, hogy ellenség zsákmányává lesznek, beviszem: hadd lássák a földet, amely nektek nem tetszett. Ebben a pusztában fog heverni holttestetek, fiaitok ebben a pusztában fognak kóborolni negyven esztendeig, s viselni fogják a ti paráznaságotok következményeit, amíg meg nem emésztődik atyáik holtteste a pusztában. Annak a negyven napnak megfelelően, amely alatt szemügyre vettétek a földet, egy-egy esztendőt számítva minden napért, negyven esztendeig lakoltok gonoszságaitokért és ismeritek meg bosszúmat…
Elmélkedés
Az izraeliták eljutottak végre az ígéret földjének a szélére. Pontosan olyan, mint amilyennek Isten leírta, de az izraeliták nem erre számítottak. Igen, valóban tejjel és mézzel folyik, de egy erős nép lakja megerősített városokban.
Lehet, hogy ma teljesen új módon fogod megtapasztalni a szabadságot. Ha igen, mondj köszönetet Istennek ezért a kegyelemért. Ahogy az ígéret földje félelmetes emberekkel volt tele, akik mellett az izraeliták csak sáskáknak tűntek, úgy az előttetek álló napokban és években is lesznek bőven megpróbáltatások és ellentétek – ezt Jézus már tudja (Mt 10,22–25). A szabadság elnyerése és az Istennel való kapcsolat nem a befejezést jelenti számodra és testvéreid számára, hanem inkább a kezdetet.
Másrészről lehet, hogy még nem tapasztaltad meg a nagy szabadságot. Talán elbotlottál a pusztában. Belefeledkeztél valami szórakozásba, engedtél egy kísértésnek vagy egy régi bűnnek.. Ez azt jelenti, hogy nem léphetsz be az ígéret földjére?
Figyelj Isten szavára. A kivonulás közepén az izraeliták a test bűneibe estek. Visszatértek a bálványimádáshoz, és tivornyáztak (vö. Kiv 32,1–6). Vajon Isten elutasította ezt a népet, és lemondott arról, hogy elvezesse őket az ígéret földjére? Nem. Átadta az izraelitáknak az olyannyira szükséges útitervet, a Törvényt, amelyet a Leviták könyve őriz. Ez egyszerre volt igazságos és irgalmas. Ez az útiterv a megbocsátáshoz, az Istennel való újraegyesüléshez vezet, és tovább, az ígéret földjére, feltéve, hogy az izraeliták megbánják, amit tettek, és vállalják az útitervet.
Habár testi bűneik nem tartották távol az izraelitákat az ígéret földjétől, ma úgy látjuk, hogy Istenben való kételkedésük viszont igen. Függetlenül attól, hogy ma nagyobb szabadságot élsz-e meg, vagy sem, az Úr teljes szabadságba és az érte élt élet teljességébe szeretne vinni. A világban várható ellenállás miatt kételkedsz benne, hogy az Úr meg tudja ezt tenni érted?
Beszélj erről őszintén az Úrral a mai szentórádban.
Üdvözlünk az Exodus 90-en!
Nézz a keresztre.
A kereszten a Nagy Szabadító függ – az egyetlen, akinek hatalma van arra, hogy megszabadítson. Lehet, hogy nem tudod, de Isten még jobban vágyik a szabadságodra, mint te. Az ember a Szentháromság képére és hasonlatosságára lett teremtve, amely szabad, egymásnak átadott személyek egysége. Ám amikor az önmagába fordulás és az önajándékozás választásával szembesült, az első ember önmagát választotta Isten helyett. Az akkor éppen könnyebbnek tűnő utat választotta, és ennek saját vesztébe rohant és a bűn rabszolgasága lett az eredménye. Ettől kezdve senkinek nem volt lehetősége helyreállítani ezt az Istennel tönkrement kapcsolatot, vagy kiszabadítani magát a rabszolgaságból. Azaz senki mindaddig, amíg az abszolút szeretet és a kifürkészhetetlen irgalmasság cselekedetével Isten, akinek semmi hiánya sem volt és semmire sem volt szüksége, emberré nem vált, hogy megújítsa kapcsolatunkat vele, és kivezesse az embert a rabszolgaságból a szabadság életébe.
Nézz a keresztre.
És ezt mondta mindenkinek: „Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét mindennap, és kövessen engem...” (Lukács 9,23). A kereszten az olyan valaki függ, aki nem csak a szabadság útitervét adta át neked, és azt mondta, hogy „sok szerencsét”. Ezt az útitervet a földi életén keresztül modellezte – imával, aszkézissel és férfiközösséggel –, és most hozzád fordul, és szeretettel azt parancsolja: „Kövess engem” (Lukács 5,27). Szóval ne félj. Noha az út nehéz, a szabadítódnak és vezetődnek megvan az az ereje, hogy ne csak elindítson, hanem el is vigyen egészen a célig.
Nézz a keresztre.
„Menj be a szűk kapun; mert széles a kapu és tágas az út, amely a pusztulásra visz, és sokan vannak, akik megtalálják. Mert szűk a kapu és keskeny az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják.” (Máté 7,13-14). Egy olyan világban, amely tele van kényelemmel és a könnyű utak ígéretével, a spirituális gyakorlat, amelybe belekezdesz, a nehéz és keskeny útra vezet. Célja, hogy segítsen követni Krisztust, és megvalósítani a szabadsághoz vezető útitervét a mindennapi életedben. De van benne egy csapda: ha csak a gyakorlatot követed, és nem Krisztus személyét, az nem lesz hasznodra. Azt látod majd, hogy ugyanazt az utat követed a pusztulás felé, amelyről azt hitted, hogy magad mögött hagyod. Ne hagyd, hogy egy nagy vállalás izgalma felfújja egódat, és egy kifinomultabb úton vezessen a romlás felé.
Nézz újra a keresztre.
Krisztus arra hív benneteket, hogy vállaljátok a szabadság útitervét. Szeretettel megparancsolja neked, hogy vedd fel a keresztedet, és kövesd őt a szűk kapun, bármilyen nehéz vagy kényelmetlen is az. Tudja, hogy számodra, mint minden ember számára, ez a megtisztulás útja, amely az élethez vezet. Ne ragadjon el a félelem. Fordítsd tekintetedet a keresztre. A szabadsághoz vezető útiterv – az élethez vezető útiterv – itt áll előtted. Ez kétségtelenül nehéz út, és csak kevesen vállalják. Krisztus tudja ezt, de ő ismertette meg veletek. Választást állított eléd: szabadság vagy rabszolgaság; élet vagy halál. Azzal, hogy ezt az utat választod, a szabadság útitervét választod. Az életet választod. Most, és ettől a ponttól kezdve minden nap, nézz a keresztre. Jézus Krisztus, a nagy Szabadító él és jelen van, és készen áll arra, hogy a szabadság felé vezessen. Kövesd őt.
Isten hozott az Exodus 90-ben!
Nathaniel Binversie Az Exodus 90 missziós vezetője és az Exodus 90 szerzője
Mit tegyünk az 1. nap előtt
Képzeld el, hogy minden előkészület nélkül elkezdesz egy három hónapos expedíciót a Nagy Himalája ösvényen. Őrültségnek hangzik. Te itt egy lelki expedícióra készülsz – utazásra az izraelitákkal – Egyiptomból, a pusztaon keresztül az ígéret földjének széléig. Ideje felkészülni.
Az alábbi ellenőrző lista felkészít a pusztán keresztül vezető utazásra. Készülj el ezekkel az 1. nap előtt, és ellenőrizd a testvéreidet, hogy ők is ezt teszik-e. A felkészülés megkezdésének ideális időpontja körülbelül három héttel a kezdő dátum előtt. De ha a férfiközösség hatékonyan kommunikál és hatékonyan készül, sokkal kevesebb időre van szükség.
Felkészülési ellenőrzőlista
Mit tegyünk az 1. nap előtt
1. (A Férfiközösség vezetőjének) Töltsd le a mobilalkalmazást, és szervezd meg a férfiközösségét.
- Hozz létre egy bejelentkezési fiókot.
- E-mail címük használatával hívd meg testvéreidet, hogy csatlakozzanak a férfiközösséghez az alkalmazásban.
- Kérd meg testvéreidet, hogy csatlakozzanak hozzátok a férfiközösséghez úgy, hogy létrehozzák saját fiókjukat a meghívóban található hivatkozás alapján.
2. Tartsd meg az első előkészítő ülését a férfiközösségnek.
- Állítsd be a kezdési dátumot.
- Válassz egy heti találkozó időpontot, amely az egész férfiközösség számára megfelelő.
3. Gondold át a „miért”-edet a.
- Olvasd el a „Mi a te miérted?” című részt az Exodus 90 útmutatójában
- Kövesd az utasításokat a „Miért” megírásához.
4. Olvasd el az Exodus 90 útmutató következő szakaszait.
- „Hűség az imához”
- „Az aszkézis ajándéka”
- „Férfiközösségre teremtve”
- „Az Exodus férfi és asszony” (házas férfiaknak)
5. Beszélgess a házastársaddal. (házas férfiaknak)
6. Írd le a rendszeres intenzív edzés tervét.
7. Tartsd meg a második előkészítő férfiközösségi találkozót.
- Válaszd ki a Kötéltárst (Ha többet szeretnél megtudni a kötéltárs kiválasztásáról, olvasd el az Exodus 90 útmutató „Férfiközösségre teremtve” részében a „Légy jól beállított kötéltárs” alszakaszt.
- Beszéljétek meg feleségeitek reakcióit. (házas férfiaknak)
- Válasszátok ki férfiközösség lelki vezetőjét. (Opcionális)
- Válasszatok egy napot és időpontot a heti szentmisére a férfiközösség számára. (Opcionális)
- Válasszatok egy napot és időpontot a heti szentórára (szentségimádás). (Opcionális)
Miért 90 nap?
Mennyi időbe telik a szabadság visszaszerzése? Nyolc nap, harminc nap, kilencven nap, öt év? Amikor szabadságunk visszaszerzéséről van szó, többet kell tennünk annál, mint hogy sikeresen megugorjunk néhány akadályt egy bizonyos időn keresztül. Válaszolnunk kell Isten kegyelmére, és újra felé kell irányítanunk életünket. Gondolj egy férfira, aki alkoholizmussal küzd. Miután lemondott az alkoholról, és kilencven napon át hűségesen részt vett az Anonim Alkoholisták kilencven találkozóján, szabadon visszatérhet egy itallal telepakolt üres házba? Elég valószínűtlen. A felépüléshez és a szabadsághoz ennél többre van szükség. Életünket újra Jézus Krisztus felé kell beirányoznunk, aki beteljesülésünk és szabadságunk forrása.
Függetlenül attól, hogy mivel küzdesz, ez a 90 nap alkalmas arra, hogy az egészségtelen szokások megváltoztatásával átirányítsd az életed. Kivel töltöd az idődet? Stressz esetén mihez kezdesz? Mit csinálsz, amikor unalom tör rád? Bármi is az, ami rabszolgává tesz bennünket, csak akkor jutunk el nagyobb szabadságra, ha megváltoztatjuk szívünket, elménket és általában véve az életünk mintázatát, és Krisztust helyezzük a középpontba.
A Your Brain on Porn című könyvében Gary Wilson professzor megjegyzi, hogy azok, akik megpróbálják „újraindítani” az agyukat, hogy megszabaduljanak a pornófüggőségüktől, megpróbálnak három hónapot kibírni anélkül, hogy pornográf képeket néznének. A súlyos függőségi tünetekkel küzdő férfiaknak néha sokkal hosszabb időre van szükségük a szabadság eléréséhez. Nekik nem elég nyolc nap, nem elég harminc nap; kilencven nap egy nagyon erős kezdet, de még mindig nem elég az igazi és tartós szabadsághoz.
Reménykedj. Ez a kilencven nap lényegében egy útiterv a szabadsághoz, amely megadja neked az eszközöket, hogy újra átadd az életedet Istennek, és lehetővé tedd számára, hogy új irányt adjon neki. Krisztus imádságról, aszkézisről és férfiközösségről szóló útiterve, amely a Exodus 90-ben hangsúlyozottan jelen van, alkalmassá tesz bennünket arra, hogy megkapjuk a kegyelmeket, amelyekre szükségünk van ahhoz, hogy elnyerjük azt a szabadságot, amelyre Isten teremtett minket. „A szabadságot Krisztus szerezte meg nekünk. Álljatok tehát szilárdan, és ne hagyjátok, hogy újra a szolgaság igájába hajtsanak benneteket” (Galata 5,1).
Ez alatt a kilencven nap alatt új módon találkozhatsz Urunkkal. Megtanulod Krisztus útitervét a szabadsághoz. És ha hagyod, hogy Isten kegyelme működjön, megtapasztalod, hogy életed iránya elmozdul afelé, ami a legfontosabb. Ez a kilencven nap jelentőségteljes kezdetként szolgálhat életed hátralévő részére.
Mi a te MIÉRT-ed?
Kezdd az Exodus 90-et tiszta szándékkal. Miért jöttél erre a spirituális gyakorlatra? Szinte minden férfi, aki eljön az Exodus 90-re, a szabadság új szintjére törekszik. Felismerik, hogy nem elég szabadok ahhoz, hogy szeressék és szolgálják családjukat és Istent úgy, ahogy kellene. De legyünk konkrétabbak. Milyen szempontból nem szabadok a férfiak? Mi, férfiak, sokféle módon vagyunk rabszolgák függőségeink és kötődéseink miatt: sport, e-mail, mobil eszközök, munka, televízió, videók, videojátékok, étel, alkohol, koffein, dohányzás, pénz, tőzsdei kereskedés, hírek, házi feladat, nyilvános megjelenés, hatalom, kontroll, hobbik, szerencsejáték, materializmus, lustaság, aktivizmus és nárcizmus. Napjainkban a férfiak különösen a pornográfia és a maszturbáció rabszolgáivá váltak.
Szánj időt a lista áttekintésére. Ez egyáltalán nem teljes körű. Inkább arra szolgál, hogy segítsen átgondolni – és konkrétan megnevezni – függőségeidet és kötődéseidet. Légy őszinte azzal kapcsolatban, hogy mitől kell megszabadulnod. Légy őszinte magaddal, testvéreiddel és az Úrral. Ez az őszinteség létfontosságú lépés a szabadság felé.
A függőségek vagy kötődések megnevezése, amelyektől szabaddá akarsz válni, elegendő ahhoz, hogy elkezdhesd az Exodus 90-et, de ez nem lesz elég ahhoz, hogy elérjed a 91. napot. Ehhez tudatosítanod kell még valami mást, és valaki mást is. Pontosabban, meg kell nevezned valakit, akit szeretsz, akiért hajlandó vagy bármit megtenni, hogy szabaddá válj. A szeretet hatalmas. A szeretet a megszokottság határain túl is képes motiválni a férfit– akár a halálig is.
Nézz a keresztre; a kereszt mindent elmond.
De hogy is néz ki ez a gyakorlatban?
A Miért megírása
A gyakorlat kilencven napja alatt és azon túl is vissza kell térned a leírt „miért”-hez, ezért fontos, hogy ennek megfogalmazását komolyan vedd. A leírt miértnek ezt a négy paramétert kell követnie:
1. Nevezz meg egy függőséget vagy kötődést amitől reméled, hogy szabaddá tudsz válni.
2. Nevezz meg egy személy(eke)t, akiket szeretsz, és akik számára szeretnél szabad lenni.
3. Magyarázd el, hogyan fog a szabadságod az általad megnevezettek javára válni.
4. Mondd el, hogy a vágyott szabadság hogyan segít abban, hogy megvalósítsd Isten tervét az életedre vonatkozóan.
Íme két példa az írott miértekre:
1. példa „Szabad akarok lenni, hogy még inkább jelen lehessek az emberek számára.”
2. példa „Meg akarom szakítani a mobilkészülékemhez való ragaszkodásomat a feleségem, a lányom és az újszülött gyermekem miatt, hogy szeretettel jelen lehessek számukra, ahogy az Úr megparancsolta, hogy férjként és apaként töltsem be a szerepemet.”
Az első példa nem felel meg az írott miért első három követelményének, a negyediknek pedig csak homályosan. A második példa viszont egy szilárd és konkrét miért, amelynek eléréséért küzdhet egy férfi.
Amikor elkezded meghatározni függőségedet vagy kötődéseidet, valószínűleg sok minden eszedbe fog jutni. Ez a valóság a legtöbb férfi számára manapság. Tégy meg mindent, hogy csak egy vagy kettőre szűkítsd a választást. Ez segít abban, hogy arra összpontosíts, ami a legfontosabb a szabadságod szempontjából, és megóv attól, hogy túlterheld magad. A kiválasztás során szinte mindig az a legjobb, ha megnevezed a szabadságod legnagyobb és legkitartóbb akadályát. Ha van olyan szokásos bűn, amely súlyosnak tekinthető, ezt írd le a miértedben.
A miért írásakor vedd figyelembe Krisztus szavait: „Aki az igazságot cselekszi, az a világosságra megy, hogy mindenki lássa, hogy tetteit Istenben vitte végbe” (János 3,21). Légy bátor és gyere a fényre. Egészen a fénybe. Írd meg a miértedet úgy, hogy az őszinteség és a mások iránti szeretet vezéreljen. Tekintsd át a fenti négy kritériumot, és szánj időt arra, hogy leírd a miértedet most vagy a mai imaidődben.
Ne feledd: Isten még jobban akarja a szabadságodat, mint te. Hallgass rá, miközben őszintén megírod a miértedet. Egy jól átgondolt miért jövedelmezni fog neked a pusztában.
Miután megírtad a miértedet, mentsd el egy olyan helyre, amely naponta elérhető. Írd be a telefonodba, vagy készíts róla képet, hogy a kilencven napos gyakorlat során magaddal vidd. Ez segíteni fog fenntartani a szükséges motivációt az 1. naptól a 90. napig.
Hűség az imához
Krisztus útiterve a szabadsághoz
Az Exodus 90 egy kilencven napos lelkigyakorlat férfiaknak, amely Krisztus szabadsághoz vezető útitervén alapul: ima, aszkézis és férfiközösség. Az a célja, hogy szabaddá tegye a férfiakat, hogy szabadon szeressék és szolgálhassák családjukat és az egyházat, Istentől kapott hivatásuk szerint.
A Krisztus útitervéről szóló Exodus 90 terepkalauz következő részei kézzelfoghatóan elmagyarázzák az imát, az aszkézist és a férfiközösséget, valamint egyéb szükséges információkat. Ezeknek a részeknek az olvasása nemcsak felkészít a rád váró dolgokra, hanem az igazsággal is felvértez, amelyre szükséged van ahhoz, hogy segítsen elhárítani a Gonosz hazugságait és az általa támasztott kétségeket, miközben elkezded(és folytatod) ezt a gyakorlatot. Ne merészkedj felkészületlenül a pusztába. Olvasd el ezeket a részeket, mielőtt elkezded a lelkigyakorlatot, és győződj meg róla, hogy testvéreid is ezt teszik.
Hűség az imához
Miközben a pusztaba merészkedel, valószínűleg panaszkodni fogsz. Az izraelitákhoz hasonlóan te is kísértést fogsz érezni, hogy visszatérj Egyiptomba és azokhoz bűnökhöz, amelyeket magad mögött akartál hagyni (Exodus 32,1–6). Állj szilárdan. Ahogy Szent Péter figyelmeztet minket: „Ellenfeletek, az ördög, mint ordító oroszlán körüljár, keresve, akit felfaljon” (1Péter 5,8). Mindazonáltal azt is megparancsolja nekünk, hogy álljunk ellen az ördögnek, maradjunk „szilárdak hitünkben”. Maradjatok szilárdak abban a bizalomban, hogy Isten mindenhatósága és atyai szeretete oda vezet, ahova kell, függetlenül attól, hogy mennyire nehézzé válnak a dolgok. A nagy kísértés, amellyel sok Exodus-t végző férfi szembesül, az, hogy csökkentse a napi imát, vagy teljesen felhagyjon vele.
A férfiak gyakran aggódnak amiatt, hogy mennyi időt töltenek családjuktól távol, amikor napi imát vállalnak. Mégis, szánj egy percet arra, hogy reflektálj saját magadra: - Mennyi időt loptál el a családodtól az elmúlt kilencven napban azzal, hogy videojátékokat játszottál, tovább dolgoztál vagy a televízió képernyőjét bámultad? - Mit állítasz tulajdonképpen akkor, amikor kevésbé fontosnak tartod az Istennel töltött időt, mint a családoddal töltött időt? Igen, a családdal töltött idő nagyon fontos és értékes. Az Exodus 90 célja, hogy segítsen megszabadulni a rabszolgaságtól, hogy ne rabolj el több időt a családodtól. Az Istennel töltött idő azonban nem „ellopott” idő. Az ima egy módja annak, hogy elismerd azt, aki minden idejét megadja neked. Igazságosság kérdése, hogy az időnk egy részét kizárólag neki kell visszaadnunk.
Napi szentóra
Hogyan fog kinézni a napi ima? E lelkigyakorlat során arra kapsz meghívást, hogy kötelezd el magad napi egy szentóra mellett. Ha nem tudsz egy teljes szentórát elvégezni egy adott napon, szánj rá annyit, amennyit csak tudsz A húszperces néma szemlélődő ima megtartása a minimum gyakorlat azokon a napokon, amikor nem lehet teljes szentórát kitölteni. Amikor a teljes szentórát tartod, ezen belül legalább 20 percet szánj csendes szemlélődő imára, Istennel való személyes beszélgetésben. Ideális esetben a mindennapi szentórákat szentségimádással kell eltölteni az Eucharisztiában rejtőző Úrral – akár kiállított monstranciában, akár egy tabernákulum előtt. Ha egyik lehetőség sem áll rendelkezésre, akkor „menj be a szobádba, csukd be az ajtót, és imádkozz Atyádhoz, aki a rejtekben van; és a te Atyád, aki lát a rejtekben, megjutalmaz téged” (Máté 6,6).
A napi szentóra felépítéséről bővebben lásd az Útmutató „Hogyan imádkozzuk a szentórát” című részét.
Csendes szemlélődő ima
A csendes szemlélődő ima különbözik a szóbeli és fejben végzett imától, mivel tovább megy a Krisztussal való egyesülés felé (lásd KEK 2708). „A szemlélődő ima Isten Igéjének meghallgatása ” (Katolikus egyház katekizmusa 2716). Csendben és Urunkkal folytatott párbeszédben eltöltött idő. A szemlélődő ima „messze nem passzív”. Inkább „egy gyermek szeretetteljes ragaszkodása. Részvétel abban az »igen«-ben, amelyet a Fiú mond ki” (KEK 2716). Az szóbeli ima „a kontemplatív ima kezdeti formája” (KEK 2704), de ezek mindegyike – mind a szemlélődő, mind a szóbeli ima – egyedi célt szolgál. A szóbeli imát túl gyakran csak monológként gyakorolják; egy kérés Urunkhoz, amely nem vár választ. Az elmélkedő ima, „az imádságos reflexió egy formája” (KEK 2708), akár a kontemplatív ima helyettesítőjévé is válhat, mintha az Istennel való beszélgetés csak a legszentebbeknek lenne fenntartva, és nem a normális „mindennapi” keresztény embernek.
Amikor minden szentórát szóbeli imával kezdesz, és az átmegy a meditatív imára, hagyj elég időt Istennek, hogy csendes párbeszédre vezessen önmagával. A csendes imádságnak ez az ideje lehetőséget ad Istennek, hogy szóljon hozzád, és lehetőséget ad neked arra, hogy meghallgasd. Kontextust biztosít egy apához és fiához illő egészséges beszélgetéshez. Ebben a csendes imában „lehullanak álarcaink, és visszafordítjuk szívünket az Úrhoz, aki szeret minket, hogy átadjuk magunkat neki mint felajánlást, amelyet Ő megtisztít és átalakít” (KEK 2711).
Szabadságra vágysz? Szeretnéd, hogy megváltozzon az életed? Akkor légy elkötelezett a mindennapi őszinte és fenntartás nélküli, csendes imádságban, amely alatt kifejezheted szereteted az Úr iránt, és engedheted, hogy Ő szeressen téged. Egyedül ő tud elvezetni téged a szabadságra, amelyre teremtve lettél. Ezek a gyakorlatok megkövetelik, hogy a mindennapi szentórából legalább húsz percet szentelj a szemlélődő imára. Ha egy adott napon csak húsz percnyi imát tudsz imádkozni (szemben a teljes szent órával), akkor e húsz percedet kifejezetten a megszakítás nélküli, csendes, szemlélődő imának kell szentelni, megfelelő helyen.
Az imában töltött idő döntő lesz. Ne hagyd magad félrevezetni, hogy azt gondold, nincs időd. „Az ember nem csak akkor kezdi el a szemlélődő imát, ha ideje engedi: szán időt az Úrra, azzal a szilárd elhatározással, hogy nem adja fel, bármilyen megpróbáltatásba és szárazságba esik is” (KEK 2710). Meg tudod csinálni. Isten megadja neked a kegyelmet, ha hajlandó vagy befogadni azt és minden nap megjelensz az imán. Egyelőre vegyél egy lélegzetet, és gondolkodj el Krisztusnak ezeken a kihívással teli szavain: „Nem tudtatok velem egy órát virrasztani? Virrasszatok és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek” (Máté 26,40–41).
Imádság az Élő Férfiközösségben
Az Exodust végző férfiak élő férfiközösséget alkotnak. Számíthatsz testvéreid imáira. Imádkozni fognak érted, és neked is naponta kellene imádkoznod értük, név szerint. Sőt, világszerte több ezer Exodus Férfi imádkozik érted és az összes Exodust végző férfiért – azokért, akik jelenleg kivonulnak, és akik a 91. napon ajánlott formában élik tovább életüket. Ezek a testvéreid. Ugyanazt a fárasztó, megtisztító kilencven napot bírták ki, mint amelyre te most vállalkozol. Folyamatos imádságos életük, az aszkézis és férfiközösség által folytatják „a hit jó harcát” (1Timóteus 6,12). Szóval légy bátor. Te és a férfiközösséged messze nem vagytok egyedül ezen az úton.
Napi Examen
Hogyan végezd a napi Exament?
Az esti lelkiismeretvizsgálat egy módja annak, hogy átnézzük a napi cselekedeteinket, nyugtázzuk, hol reagáltunk Isten kegyelmére, és hol döntöttünk másként. Loyolai Szt. Ignác úgy gondolta, hogy az examen olyan ajándék, amelyet közvetlenül Istentől kapott, és Isten azt akarta, hogy a lehető legszélesebb körben ossza meg. Azon kevés imaszabályok egyike, amelyet Ignác a jezsuitáknak elrendelt, az volt, hogy naponta kétszer - délben és a nap végén - végezzék az exament. A jezsuiták és sok más keresztény a mai napig gyakorolják.
Az Exodus 90 során az exament minden nap végén el kell végezni.
Az examen végzésének egyszerűsített formája:
- Elcsendesedem. Először kívül, aztán belül.
- Tudatosítom, hogy az élő Istennel találkozom, aki most itt van velem. Elidőzöm Jézus szerető tekintetében, közelségében.
- Kérem a Szentlélek világosságát, hogy az Ő szemével lássak - Sorra veszem a nap eseményeit, külső és belső történéseit, mintha egy filmet néznék
- Melyek voltak azok az ajándékok a napom folyamán, amelyekért hálás lehetek Istennek? Hol működött Isten a mai napon az életemben, és hol, hogyan és mikor tudtam együttműködni vele?
- Hol voltak azok a pillanatok, amikor nem Jézus lelkülete szerint gondolkodtam, szóltam, cselekedtem? Hol vétettem, mulasztottam? Bocsánatot kérek az Úrtól, aki végtelenül irgalmas.
- Előretekintek a következő napra: mit vár tőlem Jézus? Milyen hozzáállással szeretnék jelen lenni a rám váró eseményekben? Bízom Isten segítségében és kérem az erejét.
A napi imaóra
Hogyan imádkozz az imaórán?
Az imaóra az Isten számára fenntartott idő. Ez az Úr iránti bizalom ideje; annak az ideje, hogy az Úr elé állj, és hagyd, hogy szeressen és vezessen. Az ideje annak, hogy engedd magad Krisztushoz idomulni.
5 perc - Nyitó ima: Ez a szóbeli imádság ideje az Úr előtt, dicsőítve Őt és kegyelmet kérve.
15 perc - Lelki olvasmány: Ez feltehetően az Exodus 90 napi elmélkedéséből fog állni (Napi iránymutatás, Szentírás és elmélkedés)
20 perc - Csendes ima: Ezt az időt szánd az az Úrral való párbeszédre. Hozd elé mindazt, ami a fejedben és a szívedben van. Gyakran itt jönnek elő a napi elmélkedés kérdései. Őszintén oszd meg gondolataid és gondjaid az Úrral. Ezután jön a legfontosabb, adj lehetőséget az Úrnak, hogy válaszoljon, maradj csendben hogy meghalld.
15 perc - Közbenjárás: Imádkozz saját szabadulásodért, önátadásodért, családodért, közösségedért, az Egyházért és minden egyéb imaszándékodért.
5 perc - Hálaadás: Nagyon hálásnak kell lennünk minden napért. Isten ajándékainak és kegyelmeinek állhatatos elismerése nagyobb megbecsülés és öröm érzetét kelti a szívünkben. Imádkozz dicsérettel és hálaadással az Úr előtt. Befejezésül kérd a Szűzanyát és a választott szentjeidet, hogy közbenjárjanak érted egész nap, ugyanúgy, ahogy megkéred testvéreidet, hogy imádkozzanak érted.
Férfiközösségre rendelve
Hogyan éld meg a férfiközösséget?
Az ember, aki Isten képmására és hasonlatosságára teremtetett, egységre van teremtve, mert maga Isten Szentháromság, vagyis személyek örökkévaló egysége. Keresztény emberként valami önmagunknál sokkal nagyobbhoz tartozunk: Krisztus testéhez. Valahogy elfelejtettük ezt a kultúránkban, és a férfiközösség áldását az önmagát megalkotó ember meséjére cseréltük. Melyik ember visel egyedül háborút nagy sokaság ellen? Melyik hegymászó próbál meg feljutni a K2 csúcsára expedíciós csapat nélkül? Melyik olimpiai atléta áll a dobogón anélkül, hogy edzője vagy partnerei segítették volna az edzésben? Még egy sikeres üzletember (őszinte vagy sem) sem formálta meg agyagból a saját testét. Inkább csak úgy jutott fel a csúcsra, hogy mentoroktól tanult, és a boldogulást segítő partnerekre támaszkodott.
Minden férfi akkor tudja önmaga javát adni, ha olyan férfiak veszik körül, akik a diadalhoz segítik. A készenléthez talán segít az is, ha mások szeme előtt vagyunk, de olyan férfiak aktív jelenléte, akikben megbízhatunk, segít, hogy kitartóak is legyünk és a helyes irányba haladjunk. Az igazi testvériség igazi sikerhez vezet.
Az Exodus 90 férfiközösségét éltetni, gyakorolni kell - ugyan olyan értelemben, mint az imát vagy az aszkészist. Az ima iránti ellenszenv vagy az aszketikus fegyelem iránti hajlandóság hiánya gyakran azt mutatja, hogy ezeken a területeken növekedni kell. Ugyanez igaz a férfiközösségre is. Ha inkább nem szeretnél egy testvéri közösség tagja lenni, akkor talán elismered, hogy nem érted, mi az igazi testvériség. Ez ne okozzon szégyent, hiszen túl kevés férfinak volt életében része az igazi testvériség, férfiközösség ajándékában. Most itt a lehetőség, hogy ezen változtass.
Az elkötelezettség kulcsfontosságú
Azok a férfiak, akik nem voltak teljesen elkötelezve a férfiközösség felépítése mellett (vagy ami még rosszabb, nem voltak hajlandók részt venni a testvéri összejöveteleken), általában jelentős nehézségekkel szembesültek mind a Exodus kilencven napja alatt, mind azt követően. Sajnos túl gyakran visszatérnek azokhoz a dolgokhoz, amelyektől megszabadulni szerettek volna. Ez nem meglepetés. Azok a férfiak, akik a férfiközösség nélkül az Exodus 90 előtt egyfajta cselekvés módot követtek, hasonló magatartásra számíthatnak, ha nem kötelezik el magukat a férfiközösség mellett az Exodus 90 alatt.
A jó hír az, hogy a megoldás egyszerű. Vállald el, hogy olyan életet élsz, amelyre az Úr minden embert teremtett; kötelezd el magad az élő férfiközösség mellett. Az Exodust végző férfiak, akik arról beszélnek, hogy a pusztában töltött kilencven nap során milyen sikereket érhettek el, következetesen nagy elismeréssel beszélnek az út során felépített nagyszerű férfiközösségről. Sok Exodust végző férfi, már jóval a lelkigyakorlat után, arról a sikerről beszél, amelyet továbbra is közösségben élnek meg a 91. napon.
Ezen túlmenően a kivonuló férfiak, akik időt szakítottak a férfiközösségre, rendszeresen beszámolnak arról, hogyan váltak nagyobb áldássá a családjuk számára. Ez nem lehet meglepő. Istennek fontosak a családok. Az Ő útiterve, amelyet a szabadság elérése érdekében ad, nem olyan, hogy akadályozná a család vagy a közösség működését, hanem arra, hogy még több kegyelemmel árassza el ezeket.
Milyen lesz a testvéri közösséged?
Ez attól függ, hogy mennyit teszel bele. Ez nem azt jelenti, hogy neked kell a vezetőnek lenned, de azt igen, hogy nem csak egy kiruccanásra indulsz el. Tedd bele a saját részed, hogy testvéri közösséged elkötelezett testvérek csapatává váljon. Legyél erős kötéltárs A lélek ugyan készséges, de a test erőtlen (Máté 26,41) Amint azt a veterán sziklamászók és hegymászók tudják, néhány, leginkább lélegzetelállító látvány csak úgy hozzáférhető, hogy köteleket, hevedereket, horgonyokat és kötéltársakat használunk. A sziklamászó vagy hegymászó élete gyakran egy kötélen függ, amely teljes mértékben egy heveder vagy horgony teherbíró erejére támaszkodik, amelyet a mászó a felfele haladás vagy leszállás során állított ki. Szilárd, jól rögzített horgonyok nélkül sokféle mászás nem lenne megvalósítható.
Szeretem a »horgony« kifejezést. A sziklamászás és hegymászás során az emberek élete a horgonytól függ. A sportmászásban a horgonyok egyszerűek és megbízhatóak, a sziklafalba előre rögzített csavarokkal bárki használhatja. De ezeknek az útvonalaknak a tetején a kilátás gyakran nem olyan értékelhető. A hagyományos mászásban, repülésben és hegymászásban az ember a saját maga által épített horgonyokra támaszkodik, legyen szó bütykökről, anyákról, hóról, fákról stb. Ha a horgony meghibásodik, a halál komoly eshetőség. Ezekben a veszélyes esetekben kiépíthetsz két vagy három plusz horgonyt a nagyobb biztonság érdekében. Megfelelő horgonyok nélkül őrültség mászni, különösen, ha tudod, hogy hiányzik a készséged ahhoz, hogy nélkülük sikeresen felérj a csúcsra. (Logan Tuura síhegymászó, Salt Lake City, Utah)
Egyedül nem tudunk feljutni a szabadság magaslataira – ezt többször is bebizonyítottuk magunknak és másoknak. Ez az igazság akkor lesz nyilvánvaló, amikor elkezded az Exodus 90-et. A testvéri közösségen belül minden férfinak össze kell állnia egy testvérrel. Ez a bizonyos testvér most a te kötéltársad, te pedig az övé vagy. Ha páratlan számban vagytok, legyen egy hármas csoport. Senki ne kísérelje meg ezt az emelkedést kötéltárs nélkül. Mászni megfelelő horgonyok nélkül ostobaság. (Mi az anchor angol kifejezést a szó szerinti fordítás helyett (horgony) a kötéltárs kifejezéssel fordítottuk, mert ezt sokkal célravezetőbbnek találtunk.)
Testvéred kötéltársaként az iránta való elkötelezettséged magában foglalja a napi bejelentkezést is; egy egyszerű szöveges üzenet vagy rövid telefonhívás remekül működhet. Az is a feladatod, hogy imádkozz, bátoríts, ints, bocsánatot kérj tőle, és következetesen megbocsáss a kötéltárs-testvérnek a gyakorlat során. Ha a kötéltársad meginog (ha elkezd sportokat nézni, böngészni kezdi a közösségi médiát, vagy evésbe, ivásba menekül), segíts neki, hogy újra szilárdan meg tudjon állni. Ez nem csak az ő érdekében van, hanem saját magad miatt is. Ha te vagy az az ember (vö. 2Sámuel 12,7), aki kihagyja gyakorlatokat, és elkezd bűnbe esni, azonnal hívd a testvéredet. Tudasd vele, hogy a kötéltársa meggyengült. Ez neked és testvérednek is javára szolgál. Sokkal jobb figyelmeztetni őt a meggyengült állapotodra, mint hagyni, hogy lássa, amint kötéltársa már nem tart.
Bármelyik testvért választod is kötéltársadnak a férfiközösségeden belül, kötelezd el magad mellette. Legyél stabil és megbízható kötéltárs. A magasságba vezető út kihívásokkal teli, de a tetején a kilátás lélegzetelállítóan szép. Segíts a testvérednek eljutni oda. Most van itt az ideje az elköteleződésnek Akár te választottad a férfiakat a testvéri közösségedben, akár nem, ne feledd: ezek a testvéreid. A férfiközösség minősége nagyrészt tőled függ. Vess egy pillantást azokra a férfiakra, akikkel együtt készülsz az exodusra. Méltóak arra, hogy megbecsüld őket, adj nekik kihívást és tarts ki mellettük egészen az ígéret földjéig.
Erősítsd férfiközösségedet
Íme három bevált ajánlás a férfiközösség erősítésére:
- Tervezd be a férfiközösség heti szentóráját. A mindennapi szentóráidat egyedül is elvégezheted, de az Úr színe előtt testvéri közösségként való megjelenésnek titokzatos egyesítő hatása van, még akkor is, ha mindenki egyedül imádkozik. Érdemes betervezni a heti testvéri szentórát, még akkor is, ha nem mindenki tud minden héten részt venni. Ha körülményeitek lehetővé teszik, hogy mint férfiközösség mindennap összegyűljetek közös szentórára, annál jobb.
- Menj el rendszeresen gyónni. A rendszeres gyónás néhány hetente (legalább havonta egyszer) nagyszerű módja annak, hogy megújítsd testvéri kapcsolataidat, mind a férfiközösségeddel, mind Krisztussal.
- Minden héten egy extra szentmisén vegyél részt. „Az Eucharisztia a „keresztény élet forrása és csúcsa”. Ha a kivonuló férfiak fel akarják fedezni az Eucharisztia valódi hatását életükben, akkor minden héten legalább még egy napon kötelezzék el magukat arra, hogy szentáldozáshoz járulnak. „Mert a Legszentebb Eucharisztiában jelen van az Egyház lelki javainak összessége, vagyis maga Krisztus” (KEK 1324). A múltbéli Exodus férfiközösségek úgy találták, hogy a heti extra misén való részvétel akkor működött a legjobban, ha következetesen a hét egy napját választották ki erre. Sok férfiközösség párosította a heti szentmisét a mise előtti vagy utáni testvéri szentórával.
Bátorítás a futballpályáról
Isten nem arra hív minket, hogy átlagosak legyünk, hogy ellegyünk mint a befőtt, vagy hogy csak „megússzuk” és legyünk „rendben”. Isten nagynak szeretne látni minket! Az Exodus 90 5. napjának elmélkedése így hangzik: A férfiak akkor a legjobbak és legkiválóbbak, ha igazán „másokért élő férfiak”. Az Isten keze alatt formálódott, érett és önmagát is fejlesztő ember nagy erővel rendelkezik, amely a benne lévő új életből fakad. Ez a nagyság minden bizonnyal abban nyilvánul meg, hogy hajlandó másokat szolgálni, erejét mások érdekében használni, legyen az felesége, gyermekei, testvérei, szomszédai, egyháza vagy országa.
Az Exodus 90 felnyitotta a szemem; arra kell törekednem, hogy olyan ember legyek, akinek Isten akar engem látni. Az imaélet, az aszkézis és a férfiközösség segített eljutni erre. Imádság - Amikor elindultam ezen az úton, napi harminc-hatvan perc ima ijesztő feladatnak tűnt. Gondolj bele: a harminc perc a napi teljes idő 1/48-a, vagyis nagyjából 2%. Keresztény emberként minden nap 2% -át biztosan oda tudjuk adni az Úrnak! Nem véletlen, hogy azokon a napokon, amikor az imádságra időt fordítok, és tudatos vagyok a lelki életemben, vagyok a legbékésebb és legboldogabb. Amikor lefoglal az életem, és kifogásokat keresek arra, hogy ne töltsek időt Istennel, nem meglepő, hogy ezek a napok több stresszel és szorongással telnek.
Az Exodus 90 napi olvasmányai és elmélkedései arra szolgálnak, hogy minden reggel Istenre fókuszáljunk, és meghatározzuk a nap hátralévő részének normáját. Aszkézis - Vicces, hogy mennyire aggódtam a világi örömökért és kényelemért az Exodus 90-es utazásom elején. Nincs sör? Nincs forró zuhany? Nem tudom megnézni a March Madness kosárlabda meccseit a tévében? Hogy bírom ki kilencven napig? Lassan rájövök, milyen gyengeelméjű voltam és milyen erős tudok lenni, amikor Istenre támaszkodom, mint erőforrásomra. Az elszakadás a világ ezen dolgaitól óriásit segített a növekedésben. Valójában kényelmetlenséget okozott számomra, és ettől a kényelmetlenségtől képes lettem növekedni azzá, akivé az Isten teremtett.
Férfiközösség - Soha nem gondoltam volna, hogy találok valaha egy olyan erős köteléket, mint ami az NFL öltözőben van..., amíg meg nem kezdtem az Exodus 90-et. Sehogy nem tudtam volna ezt egyedül teljesíteni. Testvéreim mellettem álltak, toltak, bátorítottak, küzdöttek velem és kilencven napig nap mint nap imádkoztak értem. Ez egy hatalmas, hatalmas dolog.
A férfiaknak más férfiakra van szükségük, hogy magasabbra emeljék őket, mint amennyit egyedül el tudnak érni. A Példabeszédek 27,17 mondja a legjobban: „A vas élesíti a vasat, és az egyik férfi élesíti a másikat.” Biztos vagyok benne, hogy ezek a kérdések eszedbe jutottak (mint ahogy nekem is): „Mi a célom a földön? Miért vagyok itt? Mit akar Isten, hogy tegyek az életemmel?” Azt akarja, hogy nagyszerűek legyünk! Erős férfiak, akik harcolnak a Királyságért. A férfiaknak az Exodus 90-re van szükségük. Nekem az Exodus 90-re volt szükségem, és ez életem végéig jobb férfivá változtatott. Joe Reitz, korábbi NFL támadó játékos
Az Exodust végző férfi és családja
Férfiak, szeressétek feleségeteket, ahogy Krisztus is szerette az egyházat és feláldozta magát érte” (Ef. 5,25). A Krisztus felé fordulás, amelyet az Exodus 90 hoz egy házas férfi életébe, szükségszerűen kihat a feleségére és gyermekeire. Emiatt egy házas férfinak nemcsak önmagát, hanem családját - és legfőképpen feleségét - is fel kell készítenie ezekre a változásokra. Megfelelően időzített, jó kommunikációval és Isten kegyelmével ez a kilencven napos lelkigyakorlat nemcsak saját maga, hanem az egész család számára pozitív változásokat hozhat.
A felkészülés a megfelelő kommunikációval kezdődik. Ez azt jelenti, hogy megtalálod a megfelelő kommunikációs formát, és ráérzel az időzítésre. Ha az ebédlőasztalnál tájékoztatod először a feleséged arról, hogy szerdán nem eszel húst, miközben csodálatos sertéssültet és szalonnás krumplipürét készített neked, akkor az időzítésed nem mondható jónak.
A megfelelő kommunikáció elősegítése érdekében felsoroltuk a feleségeddel való megfelelő kommunikáció öt lépését az Exodus 90 vállalkozásod 1. napja előtt.
A házastársaddal való megfelelő kommunikáció 5 lépése az 1. nap előtt
1. Ismerd el, és kérj bocsánatot a korábbi kudarcaidért. Valljuk be: nem vagyunk tökéletesek, és rendszeresen kudarcot vallunk férfiként. Tudjuk, feleségünk látja, és gyermekeink is érzékelik - mégsem ismerjük el nyíltan. Szánj időt arra, hogy bevalld és feltárd, hogyan hagytad cserben a feleséged és a gyermekeid az elmúlt években. Ezután őszintén kérj bocsánatot tőlük. Ez jelentős gyógyuláshoz vezethet, és nagymértékben megerősítheti házasságod és családod.
2. Oszd meg a miértedet. Az őszinte bocsánatkérést gyakran akkor fogadják a legjobban, ha elhatározással és konkrét tervvel társul a jobbá váláshoz. Az imádsággal megírt miérted és az 1. nap közeledtével megvan az elhatározásod, és a terved a helyén van. Ülj le a feleségeddel, és oszd meg vele, amit leírtál. Mondd el neki a családoddal kapcsolatos reményeidet és azt, hogy miként szeretnél jobb férjé és apává válni. Legyél konkrét a nagyobb szabadságod keresése kapcsán. Ne hagyd figyelmen kívül vagy ne becsüld alá annak a fontosságát, hogy megosztod a víziód sajátosságait a feleségeddel. Ez a beszélgetésetek döntő része.
3. Beszélj az Exodus 90 alapjairól. Vezesd be feleséged a lelkigyakorlat praktikus részleteibe. Mutasd meg neki a Bevezető azon szakaszát, amely az összes gyakorlatot meghatározza. Kérdezd meg tőle, hogy ezek közül valamelyik, problémát jelent-e a család életében. Beszélj arról, hogy ezek hosszú távon milyen előnyöket jelenthetnek a család számára, utalva arra, hogy miért is csináljátok az Exodus 90-et. Ügyelj arra, hogy figyelmesen hallgasd meg a feleséged, és ne becsüld le a gyakorlatoknak az otthoni élet ritmusára gyakorolt lehetséges hatásaival kapcsolatos aggodalmait. Gyorsan nyugtázd az esetlegesen felmerülő nehézségeket, és munkálkodjatok együtt a gyakorlatok szellemének megfelelő ugyanakkor a feleséged számára is elfogadható megoldások megtalálásában.
Például sok család gyakran együtt néz televíziót, és az Exodusban a férfit arra kérik, hogy hagyjon fel a tévézéssel, ami a családi tevékenység megzavarását jelentheti. Ilyen esetben a feleségeddel folytatott beszélgetésben vázolj lehetséges alternatívákat, például családi játékestet vagy családi kerékpározást. Nem kétséges, hogy a feleségednek lesz néhány jó ötlete. Lehet, hogy már régóta várta azt a szabad vasárnapot, amikor elmentek egy családi piknikre, csak azt tapasztalta, hogy a televíziós sportközvetítések ezt folyamatosan megakadályozzák. Ha a feleséged kevésbé jön tűzbe az Exodus 90-től, mint te, hagyd, hogy pár napig érlelődjön benne, és tűzz ki egy konkrét időpontot, hogy újra beszéljetek róla, amikor már készen áll. Ha ez a helyzet, akkor ezt feltétlenül még az 1. nap előttre időzítsd.
4. Támogasd a feleséged. Egyes feleségeknek nagyon is tetszik az az ötlet, hogy férjük belépjen az Exodus 90-be. Lehet, hogy a feleséged attól a naptól kezdve várta, hogy tegyél valamit a letargiáddal, mióta arról morfondíroztál, hogy hol fogsz házasodni. Másrészt, lehet, hogy a feleségednek nehezebb meglátni benne az értéket. Itt a férfi csoport segíthet. Azok a feleségek, akik teljes mértékben támogatják férjük vállalását, hajlandók lehetnek megosztani izgalmukat és megértésüket más feleségekkel. Hozzátok össze őket, hogy megvitathassák az aggályokat. Imádkozz a testvériségedben lévő férfiakért, hogy mindegyiketek a legjobb utat válassza a családjához, és menet közben osszátok meg tapasztalataitokat egymással.
A kilencven nap alatt folyamatosan kommunikálj feleségeddel arról, hogy a gyakorlatok hogyan befolyásolják a családi életet. Még akkor is, ha az elején nem lelkes, idővel megváltozhat az érzelmi hozzáállása. Sok feleség, akit kevésbé izgat, hogy férje az Exodus 90-et csinálja, aggódik, hogy ez elveszi tőlük, a családjuktól. Ez nem baj: a gyakorlatok valóban elveszik a férjet a családjától, amikor imádkozik, testmozgásra és heti testvériségi találkozóra jár. Ugyanakkor a gyakorlatok számos lehetőséget adnak az embernek arra, hogy nagylelkűbben jelen legyen felesége és családja számára. Már nem nézi a munkahelyi e-mailjeit vagy a sporteredményeket, miközben gyermekeivel „játszik”. Nem pazarolja minden estéjét a feleségével arra, hogy a Netflix filmjeit falja vagy videojátékokat játsszon.
Ez a jelenlét-ajándék, amely felszabadítja az embert arra, hogy időt adjon feleségének és családjának, messze felülmúlja azt az időt, amelyet távol tölt tőlük. És amikor távol van, átirányítja életét Krisztus felé. Valószínűbb, hogy elérnek hozzá a szavak: „Férjek, szeressétek feleségeiteket, ahogy Krisztus szerette az egyházat, és önmagát adta érte” (Ef 5,25), és lehetőséget kap arra, hogy megélje ezeket.
5. Dönts! Az Exodus 90 nem való minden ember számára bármikor az életében. Végülis a döntés közted és Isten között születik, az egész család szellemi jólétét szem előtt tartva. A Szentírás egyértelművé teszi, hogy parancsot kaptál, add oda életed feleségedért és családodért. Érzékelni kell, hogy ez hogyan történjen. Ha úgy tűnik, hogy az Exodus 90 a legjobb módja a családod iránti szolgálatnak, dönts mellette bátran. Ha úgy látszik, hogy Isten valami másra (esetleg valami még nehezebbre) hív, akkor tedd azt.
A Törvény szelleme
Bár igaz, hogy a legjobb eredmény akkor jön, ha az Exodus 90 gyakorlatait pontosan követed, ahogy meg van adva, de házas férfiak esetében mindig a család érdekét kell elsődlegesnek tekinteni, és emiatt néhány kivétel is lehet az úton. Íme két példa: Ez a házassági évforduló. Ebben az esetben ünnepeld meg a házasság szentségének ajándékát. Menj, igyál egy pohár bort a feleségeddel, és élvezd a desszertet egy szép étteremben. Feleséged azt akarja, hogy nézd meg vele a téli olimpiát (amelyet csak négyévente rendeznek), mivel egy fiatal szupersztár aranyért indul a női műkorcsolyában, és alternatív javaslataid nem győzik meg. Ez egy jó alkalom arra, hogy feleséged mellett ülj és osztozz Vele a lelkesedésében. A gyakorlatok célja, hogy megtisztítsanak Téged és előnyösek legyenek a feleséged számára. Bár okozhatnak némi kényelmetlenséget számára, de nem szabad, hogy boldogtalanná tegyék. Te választod ezt a lelkigyakorlatot, nem ő. Figyelj arra, hogyan hat rá ez a gyakorlat, és légy a reményének forrása, amire szüksége van az út során.
Ugyanakkor tégy meg mindent annak érdekében, hogy tartsd magad a törvény szelleméhez, és légy nyitott az élet megosztásának új útjai iránt, amelyek összhangban tartanak a lelkigyakorlattal. Ha azt tapasztalod, hogy a feleséged és a családod érdekében sérül a lelkigyakorlat, akkor vesd fel közösségednek, és ki a tanácsukat. A feleségedet és a családodat Te ismered a legjobban, de néha egy kis testvéri, harmadik fél által nyújtott segítség hozzájárulhat ahhoz, hogy az ember tisztábban lássa a dolgokat. A feleséged nem az Exodus 90 kísérőd, és nem szabad őt arra kényszeríteni, hogy neki kelljen számonkérnie téged kötelezettség-vállalásaid betartása miatt. Jó, ha ezt már a kezdetektől tudja. Ha a feleséged folyamatosan figyelmeztet, hogy hanyagolod a gyakorlatokat, akkor problémád van - a probléma a tiéd, nem az övé. Hozd fel ezt a közösségedben , és keresd meg ott a testvéri támogatást. Fontosabb, hogy szeresd a feleséged, mint a gyakorlatok teljesítése. Az 1. naptól a 91. napig figyelj a feleségeddel való kommunikációra, hogy egészséges módon tudjon szeretni és támogatni.
Az aszkézis ajándéka
Figyelem: Néhány férfit, aki megkezdi az Exodus 90-et, megkísérti a büszkeség.
A kontroll feladása. Nem érdemelhetjük ki Isten kegyelmét azáltal, hogy gyakoroljuk az aszkézist, ha tökéletesen végezzük a gyakorlatokat sem pedig az aszketikus gyakorlatok kiegészítésével vagy módosításával, hogy az élményt kedvezőbbé vagy még nehezebbé tegyük. Az ilyen cselekedetek nincsenek összhangban a gyakorlat szellemével. Ez a gyakorlat azért készült, hogy segítsen a férfiaknak megérteni, hogy fel kell adni a kontrollt, amihez ragaszkodnak. Vagy még inkább, az egyes gyakorlatok pontosan arra valók hogy mi, férfiak elfogadjuk a teljes önátadás szellemét, amelyre Isten hív minket. Ehhez alázat kell.
Néhány férfi megtorpan a kudarctól való félelem miatt. Ha Isten meghívott ide, akkor Isten megadja neked a kegyelmet, hogy el is végezd ezeket a gyakorlatokat, és nem kér többet tőled, mint amennyit vele együtt képes vagy megvalósítani. Itt az ideális alkalom, hogy többé ne a saját gyengeségeidre figyelj, hanem Isten erejére. Még a kudarctól való félelem is felhívás a önátadásra. Add át a félelmedet Istennek ebben a kilencven napban. Az aszkézis gyakorlása annyit tesz, mint megnyílni Isten kegyelmének az önmegtagadás cselekedetei által. Isten az aszkézis ajándékát adta nekünk, hogy még teljesebb módon egyesüljünk vele.
Az aszkézis célja: az Istenre való ráhagyatkozás. Amikor aszkézist gyakorolunk, csak akkor tesszük ezt megszentelt módon, ha Istenre hagyatkozunk, aki elsőként adja meg nekünk és a kegyelmet és a meghívást, hogy elinduljunk, – nem önérvényesítésünk erejére vagy személyes teljesítményünkre számítunk. Amikor rendszeres, fegyelmezett aszkézistől mentesen élünk, akkor tudatosan (vagy öntudatlanul) megfosztjuk magunkat és a körülöttünk lévőket attól lehetőségtől, hogy megtapasztaljuk: Isten az anyagi javaknál összehasonlíthatatlanul tökéletesebben képes kielégíteni vágyainkat, attól, hogy megtapasztaljuk gondviselő szeretetét, és attól, hogy egyesüljünk Jézus Krisztussal a kereszten.
Az aszkézis nem extra dolog. A fegyelmezett aszkézis gyakorlata nem olyasvalami, ami csak egy bűnbánati időszakra vagy csak kilencven napra vonatkozik. Az aszkézis a keresztény életforma szerves része. Az imában valamit hozzáadunk a napunkhoz. Az aszkézisben megfosztjuk magunkat valamitől. Az aszkézis cselekedetei az engesztelés és a felajánlás formáiként egyaránt gyakorolhatók. A következő rész elmagyarázza, hogyan gyakorolhatod hatékonyan az engesztelést és a felajánlást Exodust végző férfiként.
Az aszkézis, mint engesztelés
Mi az engesztelés? A engesztelés belső „megtérés önmagunkhoz, Istenhez és másokhoz” (KEK 1434). A engesztelés cselekedetei ennek a belső megtérésnek a külső jelei, amelyek kifejezik a bűnbánatot és az Isten iránti szeretetet. „A szívbéli bűnbánat egész életünk radikális irányváltása, visszatérés, teljes szívünkből való megtérés Istenhez, a bűn megszüntetése, a gonosztól való elfordulás, az általunk elkövetett gonosz tetteink iránti undor” (KEK 1431).
Az aszkézis engesztelésként való gyakorlása segít a mély megtérésben. Segíteni fog abban, hogy az általad keresett életet átirányítsd a bálványimádástól és a Krisztussal való egység felé – a rabszolgaságból a szabadság felé. A Szentírás számos példát tartalmaz arra, hogy az emberek bűnbánó cselekedeteket hajtanak végre, akár saját bűnös tetteik és tökéletlenségeik miatt (mint Dávid 2Sámuel 12,16–23 és Jób 42,6) vagy mások bűnei miatt, ahogy Nehémiás tette Isten népe érdekében Nehémiás 1,1–11). Ezeken és más igeszakaszokon keresztül a Szentírás megmutatja nekünk, hogy a külső engesztelés cselekedetei a lelki élet szükséges részét képezik. Belső megtérés nélkül azonban „az ilyen gyakorlatok meddőek és hamisak maradnak”.
Ugyanakkor „a belső megtérés az engesztelés látható jeleiben, gesztusaiban és cselekedeteiben való kifejezést sürgeti” (KEK 1430). Belső megtérésre és külső engesztelési cselekedetekre egyaránt szükségünk van, ha el akarjuk érni a szabadságot és a szentséget. Így hív minket Isten: „Térj vissza hozzám teljes szívedből, böjtölve, sírva és gyászolva; a szíveteket szaggassátok meg, és ne a ruháitokat” (Joel 2,12–13).
Az ima, az aszkézis és a férfiközösség gyakorlatai arra szolgálnak, hogy segítsenek egyesíteni a belső megtérésedet és a külső engesztelés cselekedeteit, hogy keretet biztosítsanak a sikeredhez. Isten készteti szívünket a megtérésére. Az aszkézis gyakorlataira hív bennünket, mint engesztelésre és megadja nekünk azt a kegyelmet, hogy minden egyes gyakorlatot végigvigyünk – ha naponta úgy döntünk, hogy elfogadjuk szerető kegyelmét.
Az aszkézis, mint felajánlás
A második áldás, amely az aszketikus cselekedetekből származik, az az értékük, hogy az Úrnak való felajánlássá válnak saját és szeretteink életszentségének növekedéséért. Az Egyház arra hív bennünket, hogy „vegyünk részt Krisztus imájából és áldozatából” (KEK 2205). A világ számos kényelmi vívmánya, bár önmagában jó, akadályozhat bennünket ennek a hívásnak a teljesítésében, mert elrabolja tőlünk az áldozat lehetőségét. Gondoljunk a modern életmódunkra. Minden éjjel klimatizált otthonokban pihenünk. Minden reggel felkelünk egy kényelmes ágyból, veszünk egy forró zuhanyt, és kivesszük az ételt a hűtőszekrényünkből, hogy a könnyen elkészíthető reggelit élvezhessünk. A legnehezebb, amit el kell szenvedni, talán az, amikor megérkezünk a munkahelyünkre, és kénytelenek vagyunk 50 méteren át elviselni az időjárás viszontagságait, miközben az aszfaltozott parkolón át az autónktól az irodánk felé haladunk. Ennek ellenére panaszkodunk.
Legyünk őszinték. Mire panaszkodhatunk mi, nyugati világunkban élő modern férfiak? Mit is tudnánk felajánlani? Ha e kilencven napon belül képes vagy felismerni a szenvedés jelentőségét a lelki életben, akkor az aszkézis cselekedetei gyorsan nélkülözhetetlenek lesznek számodra, mint keresztény férfi számára, aki belső életet él. Minden egyes gyakorlat, amelyet az Exodus 90-ben felkarolsz, egy felajánlássá válik saját magad és családod számára.
Az alkoholra mondandó „nem” nehéz lehet, de ha úgy nézed, hogy a „nem” valóban egy csendes „igen”, azaz felajánlás az Úrnak, akkor gondolkodásmódod megváltozik. Ahelyett, hogy a „nem” bosszantana, hálássá válsz azért, hogy most van egy „igen”-ed – ez az ajándék, amely a feleségednek, gyermekeidnek, barátaidnak hasznára válhat –, amit felajánlhatsz az Úrnak. Ez azáltal jön létre, hogy egyesíted áldozatodat a keresztáldozattal, és imádságos lélekkel felajánlod az áldozatot az Úrnak konkrét egy szándékod érdekében.
Szent Pál ezt az igazságot mutatja be a kolosszeiekhez írt levelében: „Örömmel szenvedek értetek és testemben kiegészítem, ami hiányzik Krisztus megpróbáltatásaiból az ő teste, vagyis az Egyház érdekében” ( Kol 1,24). Amikor szenvedésünk egyesül Krisztus szenvedésével, „részt veszünk Jézus üdvözítő művében” (KEK 1521). A kereszt üdvösséget hoz. Amint az Exodust végzed, részt vehetsz Krisztus szenvedésében azáltal, hogy örömmel egyesíted a mindennapi gyakorlatok kis szenvedéseit a kereszttel bizonyos emberek érdekében. Például: Jézusom, felajánlom neked arra a vágyamra kimondott „nem”-et, hogy a mai mérkőzést megnézzem, úgy, mint egy „igen”-t az egy, igaz Istennek. Kis szenvedésemet a kereszttel egyesítem feleségemért. Imádkozom, hogy jobban megismerje a szeretetedet. Ámen.
Ezek az aszketikus gyakorlatok felvérteznek téged a szenvedéshez szükséges bölcsességgel, amelyre szükséged van ahhoz, hogy mindennap felajánljad azokat az Atyának a kereszt áldozatával együtt. Akár kényelmes az életed, akár nem, a szenvedés (az ember bukása után) az Atya megszentelő ajándéka. Ha visszaajándékozod az Úrnak a saját szentségedért és azok szentségéért, akiket szeretsz, akkor ez egy megfelelően használt ajándék lesz.
Az aszketikus gyakorlatok
Az Exodus 90 az aszketikus gyakorlatok konkrét listáját tartalmazza. A lista áttekintése során megfigyelheted, hogy gyakorlatok a mindennapi élet legtöbb aspektusát érintik. Egyesek nagyon könnyűek lesznek számodra, mások pedig nagyobb kihívást jelentenek. Ha egyes gyakorlatok szükségtelennek tűnnek, mert nem küzdesz velük, akkor is mindenképpen vállald el, hogy megcsinálod. Ha némelyik túl nehéznek tűnik számodra, vállald el azokat is. Mindkét helyzetben az Úrnak vannak ajándékai, amelyeket szeretne adni neked. Elkötelezettséged, hogy követed őt e gyakorlatok útján, alkalmassá tesz arra, hogy be tudd fogadni ezen ajándékokat.
Az aszketikus gyakorlatok listája
● Végy rövid, hideg zuhanyokat.
● Végezz rendszeres, intenzív testmozgást.
● Aludd át az éjszakát (legalább hét óra ajánlott).
● Tartózkodj az alkoholtól.
● Kerüld a desszerteket és édességeket.
● Kerüld az étkezések közti nassolást.
● Kerüld a kólát és édes italokat (tej, feketekávé és fekete tea megengedett).
● Tartózkodj a televíziózástól, a filmektől vagy a televíziós sportoktól.
● Tartózkodj a videojátékoktól.
● Tartózkodj a nem alapvető anyagi szükségletek vásárlásától.
● Csak olyan zenét hallgass, amely Istenhez emeli a lelket.
● A számítógépet csak munkára, tanulmányokhoz vagy alapvető feladatokra (pl. számlák fizetésére) használd
● Csak alapvető kommunikációhoz használj mobileszközöket; zárd ki a nem alapvető szöveges üzeneteket, az alkalmazásokat és az internethasználatot.
● Vedd a szerdát és a pénteket böjti napnak. (Tartózkodj a hústól, és csak egy teljes étkezést egyél, valamint két kisebb étkezést, amelyek együtt nem egyenlőek egy teljes étkezéssel.)
Szinte minden Exodust végző férfi elismerte, miután elolvasta ezt a listát, hogy elgondolkodott azon, hogyan módosítja majd. Át akarják venni az irányítást. De ha a kontroll alatt tartás korábban nem vezetett el a szabadsághoz, miből gondolod, hogy ez most segíteni fog? Ne feledd, a Exodusban részt vevő férfiak, akik előtted jártak, imádkoznak érted. Idézd fel a miértedet. Engedd el a kontroll iránti igényedet. Kövesd az Urat. Elegendő kegyelmet biztosít számodra ahhoz, hogy kivonulj Egyiptomból és a szabadságra juss. Ahogy egy férfi kijelentette az Exodus befejezése után: „Ha arra készülsz, hogyExodus 90-et csináld, akkor csináld az Exodus 90-et. Nincs „light” verzió.
A fegyelem kulcsfontosságú része az a hajlandóság, hogy félretesszük a személyes preferenciákat, és alárendeljük magunkat valaminek, ami rajtunk kívül áll. Ha úgy döntesz, hogy a hidegzuhany kivételével az összes gyakorlatot követed, akkor biztosan csinálsz valamit – de nem az Exodus 90-et. Ha úgy döntesz, hogy az összes aszketikus gyakorlatot felvállalod, de nem olvasod el az elmélkedéseket, akkor megint csak csinálsz valamit – de nem az Exodus 90-et. Nem arról van szó, hogy az Exodus 90 a maga részleteiben az egyetlen lehetséges módja Krisztus követésének. Inkább arról van szó, hogy addig nem tanulod meg az igazi szabadságot, amíg nem vagy hajlandó olyan utat követni, amelyet nem te magad alkottál.
Ha készen állsz arra, hogy átadd az életedet Istennek, add át neki az egész életedet, és ne tartsd vissza egyetlen részét sem. Persze körültekintésre mindig szükség van. Ha van valami az életedben, ami meggondolatlanná vagy felelőtlenné teszi egy-egy gyakorlat felvállalását, ne akkor ne vállald. Tájékoztasd a férfiközösséget azokról a gyakorlatokról, amelyeket nem tudsz végrehajtani, hogy ezt a kilencven napot a fényben élhesd, és a testvéreid felé minél inkább áttetsző legyél. Krisztus egyszerűen ezt mondja nekünk: „Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét mindennap, és kövessen engem. Mert aki meg akarja menteni az életét, elveszti azt; és aki elveszti az életét én érettem, az megmenti” (Lk 9,23–24).
Az aszkézis gyakorlata kihívást jelent. Ez egy áldozat. Ez egy kereszt. Vedd fel keresztedet, és egész életedet ajánld fel méltó áldozatul az Úrnak, semmit sem tartva vissza.
És még egyszer, figyelj két gyakori kísértésre, amellyel a férfiak szembesülnek: a büszkeségre és a félelemre. Ha küszködsz a büszkeséggel, és úgy gondolod, hogy saját akaraterőd erejével tökéletesen bírod ezt a kilencven napot, add fel az irányítást, és hagyd, hogy Isten vezessen. Ha félsz a kudarctól, és túl nagy súlyt helyezel arra, hogy mások mit fognak gondolni az eredményeidről, fordítsd el szemed önmagadtól, és engedd, hogy Isten vezessen. Egyedül Isten az, aki gondoskodik; Egyedül Isten a Szabadító. Van egy kemény és egyszerű tény: nem tudod szabaddá tenni magad. Helyezd magad teljesen Isten kezébe, és végezd el ezt az Exodust, közben meg fogod érteni Krisztus útitervét a szabadsághoz – ő elvezet téged a szabadságra, amelyre vágysz.
Vasárnapok és ünnepnapok
Vasárnap ünnepeljük az Úr napját. A férfiközösség minden vasárnap könnyíthet egy gyakorlaton, hogy ez emlékeztessen benneteket az isteni és a mennyei dicsőségére. Minden ünnepnapon ugyanazt az elvet alkalmazzátok. (Javaslat: engedjetek meg magatoknak egy desszertet. Erősen ajánlott, hogy ne lazíts a technológiával kapcsolatos gyakorlatokon.) A testvéri egység és elszámoltathatóság fenntartása érdekében a közösség együtt válassza ki azt a gyakorlatot, amelyben könnyítést alkalmaztok. Ha az ünnepnap szerdára vagy péntekre esik, a böjt és a hústól való tartózkodás szabályai nem alkalmazandók. Ezenkívül a férfiközösség dönthet úgy, hogy könnyít még egy másik gyakorlaton is.
A szerzőről
Nathaniel Binversie az Exodus 90 missziós igazgatójaként szolgál. Amellett, hogy újraírta az Exodus 90 lelkigyakorlatot, ő fogalmazta meg a „91. nap” gyakorlatok ötletét is, és ő irányítja a „91. nap” gyakorlatokat (20 részes fejlesztő lelkigyakorlat férfiak számára, amelyek az Exodus 90-et követik). Az Exodusnál végzett munkája előtt Nathaniel a Minnesota állambeli St. Paul-ban a St. Thomas Egyetemen tanult, ahol belépett a St. John Vianney College Seminary szemináriumi képzésébe. Később a Colorado állambeli denveri Augustine Institute- ban szerzett mesterdiplomát teológiából. Kollégiumi szolgálatban is dolgozott, többek között három évig a FOCUS-nál (The Fellowship of Catholic University Students). Nathaniel főállású misszionáriusként férfiakkal kezdett dolgozni a főiskolai campusokon, köztük a Utah-i Egyetemen, az Észak-Coloradoi Egyetemen és a Steubenville-i Ferences Egyetemen. Külön köszönettel tartozik Dr. Scott Hahnnak, amiért a Steubenville-ben eltöltött évei alatt segített neki magáévá tenni a szellemi fiúság és a szellemi atyaság gondolatát, a St. Paul-ban töltött időszak alatt pedig Dr. Don Brielnek, aki elé élte, mit jelent teljesen átadni az életét Krisztus testének építése érdekében. Nathaniel mindenekelőtt misszionárius. Fontosnak tartja, hogy egész életét misszióként élje meg, és hiszi, hogy ez úgy valósulhat meg a legteljesebben, ha mellette áll felesége, Sherry és szeretett gyermekei.
A heti találkozók struktúrája
1. Kezdjetek imával .
Ezt az imát közösen mondjátok el minden találkozó elején. Ez az ima az összes Exodust végző férfit egyetlen közös és folyamatos imában egyesíti:
Nyitó ima
Az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében...
Mindenki: Az Úr ezt mondta mindenkinek: „Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét mindennap, és kövessen engem. Mert aki meg akarja menteni az életét, elveszti azt; de aki elveszti az életét én érettem, megmenti azt. Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri, önmagára nézve azonban kárt vall? (Lk 9,23-25)
Felolvasó: Uram Jézus, te azt parancsolod nekünk, hogy másokért élő férfiak legyünk. Azt parancsolod, hogy hagyjuk magunk mögött a régi utakat, tagadjuk meg az önző vágyakat, hogy örömmel vállaljuk a mindennapi nehézségeket, és életünket teljesen Hozzád igazítsuk. Segíts nekünk minden nap megtanulni, mit jelent életünket odaadni barátainkért egy fegyelmezett, imádságos és aszketikus élet révén, testvéri közösségben. Adj nekünk vágyat, hogy mindenben téged kövessünk; adj nekünk örömet a szenvedésben; és a bátorságot, hogy másokat Hozzád vezessünk.
Mindenki: Köszönöm, Uram Jézus, ennek a férfiközösségnek az ajándékát. Munkálkodj testvéreimen keresztül: adj nekem kihívásokat és bátoríts, hogy olyan férfivé váljak, mint amit parancsolsz is nekem: másokért élő férfi. Ámen.
Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.
2. Helyzetjelentés.
Minden férfi felkészül, hogy kilencven másodperces beszámolót adjon az elmúlt hét terepen szerzett tapasztalatairól. A beszámolónak röviden ki kell térnie a lelkigyakorlat mindhárom pillérére: az imádságra, az aszkézisre és a férfiközösségre. A nagyobb hiányosságokat meg kell vitatni, míg a kisebb hiányosságokat elég csak tudomásul venni. Végül hálát kell adni Istennek az elmúlt hét áldásaiért.
A férfiközösség vezetője a következőkért felelős:
● Hogy a férfiközösségben minden férfi megosztása legyen kielégítő, de nem túlzottan részletekbe menő.
● Hogy mindenki számoljon be az elmúlt hét áldásairól.
● Hogy a találkozó megtartsa sajátos jellegét, és ne menjen át egy csoportterápiás találkozásba.
● Hogy a férfiközösség az Exodus folyamán mindig Isten irgalmát tartsa figyelme középpontjában.
3. Napi iránymutatók.
A férfiközösség vezetőjének ki kell választania egy Útjelzőt a hét napi iránymutatóiból, és megbeszélést kell vezetnie róla. A megbeszélésnek ki kell térnie arra, hogy a férfiak hogyan élik meg az útjelzőt, vagy hogyan küzdenek vele. Kitérhet arra is, hogy milyen változásokat kell végrehajtani az életben annak érdekében, hogy minden férfi jobban alkalmazza az útjelzőt. A férfiközösség vezetője minden héten megbízhat egy embert, hogy ő válassza ki az útjelzőt, amelyet a következő heti találkozón megvitatnak.
4. Egyéb dolgok.
A találkozó végén a férfiközösség vezetője figyeljen a következőkre:
● Ügyeljen arra, hogy mindenki tudja a következő testvéri találkozó idejét és helyét.
● Készítsen terveket a férfiközösség kirándulásaival kapcsolatban, vagy megfelelően delegálja azokat másokra a férfiközösségben.
● Hozzon fel más férfiközösségi ügyeket, mint például a közös szentmisék vagy a szentórák megszervezése, a spirituális vezetővel való találkozások stb.
5. Záró ima.
A találkozó Szent Mihály arkangyal imával zárul, melyben kérik a spirituális oltalmat a férfiközösség, minden Exodust végző férfi, a papok, családok részére, valamint az egyház megszentelődéséért.
Szent Mihály arkangyal ima
Az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében...
Szent Mihály arkangyal, védelmezz minket a küzdelemben! A Sátán gonosz kísértései ellen légy oltalmunk! Esedezve kérjük: parancsoljon nekik az Isten. Te pedig, mennyei seregek vezére, a Sátánt és a többi gonosz szellemet, kik a lelkek vesztére körüljárnak a világban, Isten erejével taszítsd vissza a kárhozat helyére. Ámen. Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.
állandó szentségimádás - jelentkezz te is egyénileg vagy közösségeddel!
Ha a szövegben hibát találsz, itt jelezheted! hibajelzés